Umowa z pośrednikiem nieruchomości. Na co zwrócić uwagę?

Często sprzedając lub kupując nieruchomość moi Klienci decydują się na współpracę z pośrednikiem. Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami polega na odpłatnym wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów:

• nabycia lub zbycia praw do nieruchomości
  • najmu lub dzierżawy nieruchomości lub ich części
  • nabycia lub zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
  • innych niż określone powyżej, których przedmiotem są prawa do nieruchomości lub ich części.

Z uwagi na fakt, że obecnie nie ma obowiązku uzyskania przez pośrednika licencji, usługi pośrednictwa może świadczyć każdy. Tym bardziej należy zweryfikować umowę, którą przedstawia najczęściej do podpisu pośrednik.

Przede wszystkim, umowa pośrednictwa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej (z kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Co istotne, brak zachowania tej formy powoduje nieważność umowy.

Treść umowy  (w tym czynności podejmowane przez pośrednika) strony mogą kształtować dowolnie, według zasady swobody umów. Wynagrodzenie pośrednika najczęściej określane jest jako część wartości sprzedawanej/kupowanej nieruchomości, często łączone jest ze stałym wynagrodzeniem
za podjęte czynności w przypadku niedojścia umowy sprzedaży do skutku. Co do zasady, umowa pośrednictwa jest uznawana za umowę starannego działania, chyba że strony w umowie postanowiły inaczej.

Dodatkowo, każdy pośrednik w obrocie nieruchomościami podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami.  Dlatego też należy pamiętać o tym, że kopia aktualnej polisy stanowi obowiązkowy załącznik do tej umowy.

Katarzyna Płowens

radca prawny