Błędy w księdze wieczystej nieruchomości -jak je usunąć?

9 września, 2024 Katarzyna Płowens 0 Komentarze

Księgi wieczyste nie zawsze zawierają prawidłowe i aktualne informacje dotyczące nieruchomości. Do usunięcia lub aktualizacji niektórych danych wystarczające jest złożenie wniosku do sądu wieczystoksięgowego właściwego dla danej nieruchomości wraz z niezbędnymi załącznikami potwierdzającymi konieczność zmiany treści księgi wieczystej. Dzieje się tak w przypadku aktualizacji danych właściciela nieruchomości, wykreślenia spłaconej hipoteki, wykreślenia służebności osobistej z uwagi na śmierć uprawnionego, etc.

 

Zdarzają się także wpisy praw, do ujawnienia lub wykreślenia których niezbędne jest przeprowadzenie postępowania sądowego. Niezgodność stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym polega na niewpisaniu lub błędnym wpisaniu danego prawa albo wpisaniu nieistniejącego ograniczenia lub obciążenia. Przykładem może być nieujawnienie przez sąd wieczystoksięgowy prawa współwłasności, wpisanie błędnej wysokości hipoteki w dziale IV księgi wieczystej.

 

W celu usunięcia taki istotnych niezgodności należy złożyć pozew do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Tego rodzaju postępowania są skomplikowane i kosztowne, dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.

 

Katarzyna Płowens

 

radca prawny

 

tel. +48 604696245

 

www.kancelariaplowens.pl